MYtterholm

Vem eller hur är en (FRAMTIDSPEDAGOG)???? Hej! Jag heter Michael Ytterholm är snart 39 år och bor i Göteborg. Jag jobbar på Näsetskolan som ligger i sydvästra Göteborg, och jag har arbetat där i 17 år. Om 6 månader är jag också en "framtidspedagog", vilket den här bloggen mest kommer att handla om. På fritiden sysslar jag med innebandy, umgås med familjen och sen sitter jag lite då och då (enligt familjen kanske lite mer än så)vid datorn.

Saturday, September 15, 2007

Språk

Framtidspedagog kursen återupptogs den 28 augusti efter sommarlovet, med temat språk. Vi fick lyssna till Sylvana, Kerstin och Max som alla tre pratade om vår språkkultur, hur vi använder språket och vilket språk vi använder. Mest intressant var det att få en inblick i ungdomars användande och växlande mellan olika sätt att använda språket, att de kan hålla flera dialoger igång samtidigt var inget nytt men att de kan särskilja och använda olika ord med olika personer, ungefär som att prata med fem olika människor på fem olika språk.
Sylvana redogjorde för sin undersökning av skrivandet i grundskolan, den största posten av skrivande var renskrivning av skolarbeten, utöver det skrivs mest sms och i chattandet med andra. Kerstin gick igenom hur vi skall skriva, vi fick en skrivguide med tumregler som gäller för Göteborgs stad.
Ha déé gööttt och glöm inte å va en go gubbe, Michael

0 Comments:

Post a Comment

<< Home